Wymiana polsko – niemiecka w Seelze

W niedzielę 15.10.2017r. dwunastu uczniów z naszej szkoły wraz z Panią Kingą Wośkowiak oraz z Panią Justyną Górną wybrało się na wymianę polsko – niemiecką do Seelze.

Wyjechaliśmy spod naszej szkoły o godzinie 10:30. Na miejsce dojechaliśmy około 21:00.

Na parkingu niedaleko szkoły czekały na nas niemieckie rodziny. Po przywitaniu każdy został przydzielony do swojej rodziny, gdzie spędził wieczór.

Pierwszego dnia poszliśmy do szkoły na zajęcia według planu naszych gospodarzy, następnie zostaliśmy przywitani przez panią Reginę Schlossarek-Aselmeyer, dyrektor Humboldt-Realschule. Potem wszyscy poszliśmy na pociąg, którym pojechaliśmy do Springe. Mieliśmy tam okazję być w rezerwacie ,,Wybieg żubrów’’. Na początku pani przewodnik opowiedziała nam trochę o tym miejscu. Następnie podzieliliśmy się na trzyosobowe grupy polsko-niemieckie, w których rozwiązywaliśmy karty pracy. Na terenie rezerwatu zjedliśmy obiad, po którym mieliśmy dalszy ciąg warsztatów. Te zajęcia wymagały od nas komunikacji z naszymi kolegami i koleżankami  z Niemiec. Około 18:00  wróciliśmy do Seelze, gdzie wieczór spędziliśmy w swoich rodzinach.

Drugiego dnia wszyscy spotkaliśmy się przy ratuszu i udaliśmy się na spotkanie z sołtysem  Seelze, panem Alfredem Blume, który przywitał nas w zastępstwie pana burmiostrza Detlefa Schallhorna, opowiedział nam o Seelze, jak ważna jest dla tego miasta współpraca z Mosiną oraz rozdał upominki. Następnie udaliśmy się do Lohnde, gdzie zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Jedna z nich poszła grać w kręgle, a druga udała się na spacer, na którym musiała poszukać wskazane miejsca. Po około półtorej godzinie nastąpiła zmiana grup, tak aby każdy z nas wziął udział w obu formach zajęć.  Następnie pracownicy urzędu w Seelze przygotowali dla nas wspólne grillowanie, połączone z grą na gitarze i śpiewaniu. Wieczór spędziliśmy w rodzinach.

W środę spotkaliśmy się wszyscy na dworcu w Seelze i pojechaliśmy do Hanoweru do centrum wspinaczkowego ,,Escaladrome’’. Mieliśmy tam zajęcia integracyjne prowadzone przez instruktorów w hali wspinaczkowej. Po męczącej, ale świetnej i udanej zabawie zjedliśmy obiad na terenie Markthalle. Następnie rozeszliśmy się na zakupy, gdzie każdy spędzał czas według własnego uznania. Po zakupach wróciliśmy pociągiem do Seelze i wieczór spędziliśmy w swoich rodzinach.

W czwartek również pojechaliśmy się do Hanoweru, gdzie zobaczyliśmy ciekawe miejsca.   Mieliśmy projekt w języku angielskim, w którym zwiedzaliśmy Landesmuseum czyli muzeum Dolnej Saksonii. Potem rozeszliśmy się i zrobiliśmy ostatnie zakupy. Po przyjeździe do Seelze każdy spędził ostatni w towarzystwie niemieckich rodzin.

Ostatniego dnia spotkaliśmy się w szkole, aby podsumować całą wymianę i podziękować dyrekcji szkoły. Następnie zrobiliśmy sobie wspólne pamiątkowe zdjęcie i udaliśmy się na parking blisko szkoły, aby pożegnać się ze smutkiem z nowo poznanymi kolegami i koleżankami z Niemiec.

Podróż do Mosiny minęła szybko i pełni wrażeń wróciliśmy do domów.

Cała wymiana była świetnym przeżyciem oraz pozwoliła nam zawrzeć wiele nowych przyjaźni. Czas spędzony był możliwością komunikacji z kolegami i koleżankami z Niemiec. Zachęcamy wszystkich do brania udziału w wymianach, ponieważ można się dużo nauczyć.

Dziękujemy Pani dyrektor Alicji Trybus, dyrekcji szkoły w Seelze za wsparcie w organizacji wymiany oraz nauczycielom, bez których ta wymiana nie odbyłaby się. Dzięujemy również organizacji międzynarodowej Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży, która wspiera koordynatorów projektów merytorycznie oraz dofinansowuje realizowany program.