Wyjazd kadry pedagogicznej naszej szkoły do Cordoby

W dniach od 24 września do 1 października 2022 r. grupa pięciu nauczycielek wraz z p. Dyrektor Alicją Trybus oraz p. Wicedyrektor Beatą Buchwald uczestniczyła w wyjeździe do Cordoby w Hiszpanii. Wyjazd zrealizowano w ramach projektu 2012-1-pL01-KA121- SCH-000009987, program Erasmus+, akcja kluczowa: Mobilność edukacyjna osób.

W pierwszym dniu wizyty Dyrektor Europe Connexion zapoznał nas z systemem edukacji w Hiszpanii oraz przedstawił interesującą prezentację na temat Cordoby.

W kolejnych dniach odwiedziliśmy trzy szkoły: Colegio Betica-Mudarra, Colegio ESO Seneca Sociedad Cooperativa, The British School of Cordoba. Podczas wizyt poznaliśmy specyfikę pracy szkół w Hiszpanii. Obserwowaliśmy lekcje pod kątem doboru metod i środków dydaktycznych, weryfikowania wiedzy, motywowania i oceniania uczniów.

W wyniku zrealizowanej mobilności zwiększyliśmy nie tylko nasze kompetencje dydaktyczne ale także interkulturowe, w tym umiejętność efektywnej komunikacji w języku angielskim. Poznaliśmy podstawy języka hiszpańskiego, historię, kulturę oraz tradycje Hiszpanii.

Po południu, pod opieką pracownika Europe Connexion, zwiedziliśmy zabytki Cordoby np. San Basillio, pałac Viana, patios, Mezqiutę.

Nasze wrażenia ze szkół z Cordoby i nie tylko:

Alicja Trybus:

Byłam pod wrażeniem hiszpańskich szkół, ich rozmiaru, wyposażenia, a przede wszystkim uczniów w pięknych mundurkach. Nauczyciele prowadzili zajęcia aktywnymi metodami. Pierwszy raz spotkałam się z tym, że w szkołach są maleńkie dzieci od drugiego, trzeciego roku życia. Duże wrażenie zrobiła na mnie starówka Cordoby z meczetem i pięknymi patio oraz serdeczni ludzie. Tydzień spędzony w Cordobie był dla mnie wspaniałym przeżyciem. Dzięki projektowi UE Erasmus + mogłam poznać trochę inny zakątek naszej Europy.

Beata Buchwald:

Jestem pod wrażeniem dwujęzyczności odwiedzonych szkół, zajęcia prowadzone są już od najmłodszych klas zarówno w języku hiszpańskim, jak i w języku angielskim. Duże zaangażowanie uczniów podczas pracy w grupach i odpowiedzialność wszystkich uczniów

za wykonane zadanie. Wspaniałe zabytki, szczególnie meczet oraz niezwykły spektakl flamenco. Wyjazd do Cordoby był dla mnie ciekawym doświadczeniem i cudownym czasem spędzonym w doborowym gronie.

Justyna Górna:

Ja zabrałabym do Polski chęć, radość uczenia się, otwartość i aktywność uczniów oraz dwujęzyczność wprowadzaną od drugiego roku życia. Dodatkowo: wyposażenie szkół, a w szczególności pracowni szkolnych, mundurki szkolne, ciszę i spokój w szkole, metody pracy i oczywiście pensje!!!!!

Patrycja Gołąb

Bardzo podobały mi się hiszpańskie szkoły, ich wyposażenie oraz uczniowie, którzy są bardzo spontaniczni, otwarci i ciekawi świata. Hiszpańska pogoda, cudowne słońce i pyszne potrawy umilały nasz pobyt.

Beata Cieślewicz

Pobyt w Cordobie i udział w zajęciach w szkołach był dla mnie ciekawym doświadczeniem. Duże wrażenie zrobiło na mnie serdeczne przyjęcie, ciekawe metody pracy na zajęciach i jednakowe ubiory uczniów: estetyczne, ładne spódniczki i koszulki z logo szkoły. Zwiedzając zarówno szkoły państwowe, jak i prywatne miałam możliwość zobaczenia pracowni szkolnych, pomocy naukowych i sal gimnastycznych. Spotykając się z gronem pedagogicznym uzyskałam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania dotyczące struktury hiszpańskiego systemu edukacji. W szkołach w Hiszpanii rok szkolny zaczyna się w połowie września a kończy w połowie czerwca. Kryteria ocen od 1 do 10. Lekcja trwa 60 minut.

Szkoły, podobnie jak w Polsce, zapewniają zajęcia opiekuńcze. Myślę, że wiele ciekawych pomysłów można przełożyć na funkcjonowanie i pracę nauczycieli w naszej szkole, chociaż uważam, że wartości którymi się kierujemy ucząc dzieci jak na przykład tolerancja, empatia, asertywność, szacunek do przyrody i środowiska są takie same jak w Hiszpanii.

Regina Burkiciak

Do Hiszpanii pojechałam z grupą fantastycznych koleżanek, pobyt wspominam nadzwyczaj cieplutko, nie tylko z powodu temperatury. Poznałam tam interesujące miejsca i miłych ludzi. Zadbano o nas w każdym zakresie. I tak od rana uczestniczyłyśmy w zajęciach hiszpańskich uczniów. Lekcje historii przypominały nasze lekcje, jedyne co różni naszą szkołę to mundurki zarówno w prywatnych, jak i w państwowych placówkach.

Hiszpańscy nauczyciele pracują w przyjaznych warunkach i w dużym komforcie, widać było ich zaangażowanie i staranność. Myślę, że sprzyja temu polityka państwa i odpowiednie wynagrodzenie. Tego brakuje niestety w polskiej szkole, aczkolwiek nasi nauczyciele pracują na najwyższych obrotach. Życzyłabym sobie podobnych warunków i trochę cieplejszego klimatu, nie tylko na dworze.

Marta Skałecka:

Pobyt w Cordobie był dla mnie bardzo owocny. W odwiedzonych szkołach poznałam inspirujących ludzi. Mogłam porównać stosowane przeze mnie metody pracy z pracą hiszpańskich kolegów i koleżanek. Byłam pozytywnie zaskoczona tym, jak wielu mężczyzn pracuje w szkołach w Hiszpanii.

Fotorelacja z wyjazdu została umieszczona na fb naszej szkoły.

Beata Buchwald

 

Skip to content