Wymiana Polsko – Niemiecka, Mosina – Selzee 2016

W niedzielę 6 stycznia 2016 r. Uczestnicy wymiany spotkali się wraz z opiekunami – Panią Kingą Wośkowiak i Panią Justyną Górną na dworcu głównym w Poznaniu w celu odebrania naszych gości z Niemiec. Uczniowie szkoły w Selzee wraz z opiekunami – panem Lotharem Wolfem oraz panią dyrektor Reginą Schlossarek-Alsemaeyer przyjechali do Poznania późnym wieczorem a następnie, bezpośrednio już, pojechali z gospodarzami do domów. Pani dyrektor szkoły w Seelze gościła u nas na zaproszenie pani dyrektor Alicji Trybus, podjęła się ona również roli gospodarza i gościła panią Schlossarek u siebie. Reszta dnia była przeznaczona do naszej dyspozycji. Większość osób spędziła ten czas w rodzinach.

Pierwszego dnia, w poniedziałek rano, oficjalnie mieliśmy okazję przywitać grupę z Niemiec. Po rozmowie z Panią dyrektor Alicją Trybus, udaliśmy się na lekcje według planu młodzieży z Polski. Około godziny 10:25 rozpoczęliśmy zajęcia, dzięki którym poznaliśmy bliżej naszych rówieśników z Niemiec. Panie nauczycielki drogą losowania łączyły uczniów w pary polsko – niemieckie. Naszym zadaniem było opisanie uczestnika wymiany, z którym byliśmy w parze oraz przedstawienie go całej grupie. Po zjedzeniu ciepłego posiłku udaliśmy się do domów. Ok godziny 18:00 spotkaliśmy się ponownie w szkole. Naszym zadaniem było ulepienie i ugotowanie pierogów.

Następnego dnia ok godziny 8:50 spotkaliśmy się na dworcu w Mosinie. Mimo, że był to dzień kobiet, wszystkich zaskoczył widok dwóch uczniów szkoły w Mosinie którzy nieśli, kupione ze swojej inicjatywy, kwiaty. Po złożeniu życzeń udaliśmy się na peron, skąd ruszyliśmy do Poznania. Mieliśmy okazję zwiedzać m.in. Plac Dwóch Krzyży, Plac Wolności czy Farę. Udaliśmy się również do Muzeum Blubry 6D w którym dowiedzieliśmy się wielu rzeczy odnośnie gwary poznańskiej, a także poznaliśmy wielkopolskie legendy. O godzinie 12:00 udaliśmy się na Stary Rynek by zobaczyć znane poznańskie Koziołki oraz zjeść ciepły posiłek. Po zwiedzaniu Starego Miasta mieliśmy czas wolny na samodzielne zwiedzanie i zakupy.

W środę spotkaliśmy się w szkole o godzinie 8:00. Po uczestniczeniu w lekcjach udaliśmy się do Lubonia w celu zwiedzenia Muzeum w Żabikowie. Po pobycie w Muzeum zwiedziliśmy centrum tenisowe Angie w Puszczykowie, która trenuje w barwach Niemiec, ale jest Polką udaliśmy się na obiad a następnie wyjechaliśmy do Rogalinka by zwiedzić tamtejszy obszerny kompleks pałacowy. Późnym popołudniem udaliśmy się z powrotem do szkoły, skąd każdy wraz ze swoim gościem udał się do domu.

Następnego dnia spotkaliśmy się o godzinie 9:00 w urzędzie na rynku w Mosinie, gdzie przywitał nas Pan burmistrz. Po spotkaniu i rozdaniu upominków udaliśmy się na Termy Maltańskie, gdzie spędziliśmy bardzo mile czas. Po posiłku udaliśmy się na zajęcia ceramiczne gdzie również podsumowaliśmy całą wymianę. Ostatni wieczór również spędziliśmy w rodzinach.

Piątek był naszym ostatnim dniem wymiany. Około godziny 7:05 spotkaliśmy się po raz ostatni by pożegnać naszych gości. Nie brakowało w tedy łez. Większość uczestników brała udział w wymianie po raz ostatni, więc był to bardzo smutny moment. Wszyscy uświadomiliśmy sobie jak wspaniały był to tydzień, ile nam dał możliwości oraz jak bardzo wpłynął na nas. Mieliśmy okazję porozmawiać w innym języku, poznać inną kulturę czy spędzić czas ze wspaniałymi osobami. Wszyscy jesteśmy pewni, że nawiązane międzynarodowe więzi przetrwają, oraz że za jakiś czas wszyscy znowu się zobaczymy.

Nasza wymiana nie byłaby możliwa bez wsparcia fundacji Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży, Dyrekcji Zespołu Szkół w Mosinie oraz Urzędu Miasta w Mosinie.