„Ludolfina w 3D, czyli liczba π w przestrzeni” – wyniki konkursu
Corocznie 14 marca obchodzimy Dzień Liczby Pi. Liczba Pi (grecka litera π) jest pomocna w obliczaniu pola i obwodu koła. Nazywana jest też Ludolfiną – zawdzięcza swoje imię holenderskiemu matematykowi Ludolphowi van Ceulenowi, który pod koniec XVI wieku obliczył jej wartość z dokładnością do 35 miejsc po przecinku. Jest liczbą nieskończoną, ale jej przybliżona wartość stosowana w szkole wynosi 3,14. W Stanach Zjednoczonych datę zapisuje się zaczynając od miesiąca, stąd amerykański fizyk Larry Shaw wpadł w 1988 roku na pomysł obchodów Dnia Liczby Pi właśnie 14. dnia marca.
Po zeszłorocznych obchodach imienin Ludolfiny on-line, w tym roku wszyscy ucieszyliśmy się, że mogą się one odbyć w szkole. Nauczycielki matematyki zaproponowały więc wszystkim uczniom wykonanie przestrzennej wersji liczby Pi.
Swoje dzieła zgłosiło dwudziestu siedmiu uczniów. Pomysły i wykonanie przeszły nasze oczekiwania i pokazały jak wielką mają wyobraźnię uczniowie „dwójki”. Rzeźby z masy solnej, Pi w wiosennych kwiatach i dekoracjach, nawet kurczak Pi-pi oraz wiele innych świetnych pomysłów cieszyły nasze oczy na wystawie w sali na drugim piętrze.
Prace podziwiały, ale i oceniały panie wicedyrektor oraz nauczycielki matematyki.
Decyzja była bardzo trudna i dlatego wybrano trzy równorzędne pierwsze miejsca. Zwycięzcami konkursu w Dniu Liczby Pi zostali:
- Wiktoria Kaczmarek klasa 4c
- Filip Dygowski klasa 7a
- Franciszek Maćkowiak klasa 7c
Wszystkim uczestnikom gratulujemy pomysłów i niesamowitych realizacji.
Za rok kolejne, na pewno jeszcze ciekawsze spotkanie z Ludolfiną.
Marzena Kasprzak
Joanna Konara
Bernadeta Marczak
Katarzyna Żmuda